30 April 2024. pp. 255~294
Abstract
In this article, I’m going to argue against the view that the superhero genre has outlived its usefulness. The reason I’m trying to refute this view is that I believe that good stories have good characters, and good characters have good characterization. There will always be good stories and bad stories. That’s why there’s no such thing as a natural lifespan for a particular genre. The current trend of declining box office for superhero content, centered around Marvel and DC studios, stems from the failure to build superhero characters with good characterization.
In this article, I attempt to theorize about the process and methodology of creating successful superhero characters by analyzing the case of Tony Stark, a character who led the MCU at its most narrative and industrial momentum, and in doing so, I discuss some of the points at which superheroes need to reemerge as mainstream narrative material by comparing the storytelling approaches of today’s “failing” superhero characters.
Characters that are authentic and in-depth in their exploration of the inner workings of the character’s mind are bound to have great characterization. Conversely, a lack of narrative exploration of a character’s inner context will disrupt the audience’s immersion and prevent them from experiencing emotional transformation, ultimately failing to achieve the fun factor.
이 글은 오늘날 슈퍼히어로물이라는 소재 자체가 수명과 효용을 다한 것이라는 일부 견해에 대해 반박하고자 한다. 굳이 이러한 견해를 반박하려한 이유는, 단순하게 ‘좋은 이야기는 좋은 캐릭터를 갖고, 좋은 캐릭터는 좋은 캐릭터성을 갖는다.’고 생각하기 때문이다. 이야기에는 언제나 좋은 이야기와 그렇지 않은 이야기가 있을 뿐이다. 그렇기 때문에 특정 장르의 천부적 수명이란 것은 존재하지 않는다. 현재 마블 스튜디오와 DC 스튜디오를 중심으로 벌어지고 있는 슈퍼히어로 콘텐츠의 흥행 약화 추세는 좋은 캐릭터성을 지닌 슈퍼히어로 캐릭터 구축의 실패로부터 기인한다.
이것을 논증하기 위해 이 글에서는 MCU가 가장 활발한 서사적․산업적 동력을 갖고 있던 시기를 이끈 캐릭터인 토니 스타크 캐릭터의 사례를 분석하며 성공적인 슈퍼히어로 캐릭터가 만들어지는 과정과 방법론에 대한 도식화 및 유형화를 시도했다. 그리고 그 과정에서 오늘날 ‘실패’하고 있는 슈퍼히어로 캐릭터들의 스토리텔링 방식을 비교 고찰하여, 슈퍼히어로물이 주류 이야기 소재로서 재부상하는데에 필요한 몇몇 지점들에 대해 논하였다.
캐릭터의 내면에 대해 깊이 있게 탐구하는 과정이 진정성 있고 심도 깊게 이루어진 캐릭터는 훌륭한 캐릭터성을 가질수 밖에 없다. 이와 반대로, 캐릭터의 내면 맥락에 대한 서사적 탐구의 결여는 수용자의 원활한 몰입을 방해하고 감정 변화를 촉진하지 못하게 만들어 결국 재미 유인을 획득하는 데 실패하게 된다.
References
  1. 김세익, 「이상적 인간상으로서의 슈퍼 히어로 콘텐츠가 갖는 특성 및 시대적 한계점에 관한 연구」, 『인문논총』 제63집, 경남대학교 인문과학연구소, 2024.
  2. 문관규, 「알프레드 히치콕 영화의 서스펜스 연구: 관객초점화와 이질성을 야기하는 대상, 그리고 맥거핀」, 『한국엔터테인먼트산업학회논문지』 제12권(제8호), 한국엔터테인먼트산업학회, 2018. 10.21184/jkeia.2018.12.12.8.123
  3. 베른하르트 엔드리케, (Alfred Hitchcock), 홍준기, 앨프레드 히치콕, 한길사, 1997.
  4. 안숭범, 「스토리콘텐츠와 스토리텔링에 대한 성찰: 개념, 이론, 영역, 범주에 관한 시론」, 『인문콘텐츠』 제68호, 인문콘텐츠학회, 2023.
  5. 임대근, 「트랜스아이덴티티는 어떻게 표상되는가」, 『트랜스아이덴티티, 이야기 창조의 핵심』(아시아문화콘텐츠연구소 창립 1주년 기념 컨퍼런스 발표집), 사단법인 아시아문화콘텐츠연구소, 2018.
  6. Bishop, Paul, Analytical Psychology and German Classical Aesthetics: Goethe, Schiller, and Jung, Volume 1: The Development of the Personality. Taylor & Francis. 2007.10.4324/9780203960882
  7. Bordwell, D., Staiger, J. & Thompson, K., The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Production to 1960. London & New York: Routledge, 1985. 10.2307/1772109
  8. Brett F. Woods, Neutral Ground: A Political History of Espionage Fiction, Algora Publishing. 2008.
  9. Cuddon, J. A. The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, Third Edition. 1991.
  10. Darius James, That’s Blaxploitation!: Roots of the Baadasssss 'Tude (Rated X by an All-Whyte Jury). St. Martin’s Press. 1995.
  11. David Denby, “Getting Whitey”. The Atlantic Monthly, 1972.
  12. Margaret Drabble. The Oxford Companion to English Literature, Sixth Edition. 2000.
  13. Roger Ebert, “Review of Baadasssss!”, Chicago Sun-Times. 2007. 01. 04.
  14. Yasco Horsman: Frans-Willem Korsten, “Introduction: Legal Bodies: Corpus/Persona/Communitas”. Law & Literature. 28(3), 2016. 10.1080/1535685X.2016.1232924
  15. “Bob Iger: Disney Will Reduce Costs on Films, TV Shows to Focus on Quality, Not Volume”, The Holluwood Reporter, 2023. 03. 09.
  16. ‘Martin Scorsese Says Marvel Movies Are “Not Cinema”’, The Guardian, 2019. 10. 04.
  17. ‘Martin Scorsese: The Irishman interview’, Entertainment Weekly, 2019. 10. 24.
  18. ‘Martin Scorsese: I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain’, The New York Times, 2019. 11. 04.
  19. “Michael Mann returns to save the movies: “People are getting tired of superheroes””, NME, 2023. 12. 21.
  20. “James Gunn Says Superhero Movies Need to Change: ‘They’re Mostly Boring For Me Right Now’”, IGN, 2021. 07. 24.
  21. “Jane Campion Will Never Direct a Superhero Movie: ‘I Hate Them’ (EXCLUSIVE)”, Variety, 2021. 11. 17.
  22. “Ridley Scott Won’t Let Age Or Pandemic Slow A Storytelling Appetite That Brought ‘House of Gucci’ & ‘The Last Duel;’ Napoleon & More ‘Gladiator’ Up Next”, Deadline, 2021. 11. 12.
  23. “‘Watchmen’ Creator Alan Moore Condemns Superhero Movies: ‘They’ve Blighted Cinema and Culture’”, IndieWire, 2023. 12. 31.
  24. 'Whitewashed and inaccurate’: Ms Marvel’s depiction of partition sparks furore, The Express Tribune, 2022. 07. 01.
  25.  

    홈페이지 및 기타

     

  26. Reddit, URL- https://url.kr/nfv648
  27. Reddit, URL- https://url.kr/qz2w1j
  28. Deakin University Open Journals, Persona Studies, Marshall, P. David; Barbour, Kim, “Making Intellectual Room for Persona Studies: A New Consciousness and a Shifted Perspective”, 2015. URL= https://ojs.deakin.edu.au/index.php/ps/article/view/464
  29. Oxford English Dictionary. 표제어 Picaresque
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 30
  • No :0
  • Pages :255~294