Research Article

30 April 2021. pp. 137-162
Abstract
The music video contributed greatly to the remarkable growth of K-Pop. In order for the Korean Wave including K-Pop to go further into the world, research on the relationship between music videos and the music industry is needed. In 2004, the media in the music industry of Korea changed dramatically from record to sound source like mp3, online streaming. This study examined the correlation between the change in the media structure of the music industry and music videos in Korea. The large-scale investment in music videos made in the 1990s suddenly declined in the early 2000s. And studio type music videos have increased significantly. The change in the type of music video needs to be explained by an analysis of the relationship between the change in the media structure and the type of music video. Due to the media’s Big Cross, eChanges such as the spread of single music releases, the decline of general record companies and the rise of music distribution companies, the diversification of the music industry’s profit model, the growth of entertainment agencies, and the lower barriers to market entry were made rapidly. The studio type music video is economically and time-efficient and it can be produced stably without the input of large capital. So it is suitable for the speed, economy, and efficiency required by the market centering on music industry. In the future, as various media emerge, music videos become more diverse, and as they enter the global market, it can be expected that large-scale investments will gradually be made.
K-Pop의 괄목할 만한 성장에는 뮤직비디오가 크게 기여하였다. K-Pop을 비롯한 한류가 더욱 세계 속으로 나아가기 위해서는 뮤직비디오와 음악산업의 관계에 대한 연구가 필요하다. 2004년을 분기점으로 음악산업에서는 음반에서 음원으로 이동하는 매체의 대전환이 이루어졌다. 본 연구는 음악산업의 매체구조변화와 뮤직비디오의 상관관계를 살펴보았다. 1990년대에 이루어졌던 뮤직비디오에 대한 대규모의 투자가 2000년대 초반에 들어와 갑자기 줄어들었다. 그리고 스튜디오 세트 유형의 뮤직비디오가 크게 증가하였다. 이러한 뮤직비디오 유형의 변화는 매체구조의 변화와 뮤직비디오 유형화의 관계 작용에 대한 분석으로 설명할 필요가 있다. 매체 빅 크로스로 인하여 싱글 음원 발매의 확산, 종합음반사의 쇠락과 음원유통사업자의 부상, 음악산업 수익모델의 다변화와 엔터테인먼트 기획사의 성장, 낮아진 시장진입 장벽 등의 환경변화가 급속하게 이루어졌고 뮤직비디오는 스튜디오 세트 제작이 급속하게 증가하였다. 스튜디오 세트 유형은 경제적, 시간적으로 효율적이며 대자본의 투입 없이도 안정적으로 제작할 수 있고, 음원을 중심으로 하는 시장에서 요구하는 신속성과 경제성, 효율성 등에 부합한다. 향후의 뮤직비디오는 매체가 발달하고 접근이 용이해지면서 더욱 다양성이 증가하고, K-Pop의 세계시장 진출이 확대되면서 점차 많은 자본이 들어가는 대작이 늘어날 것으로 전망할 수 있다.
References
  1. 김영식‧권중문‧지현호, 「국내 뮤직비디오의 영상적 특성에 따른 유형분류 연구」, 『AURA』 제7권(제1호), 한국사진학회, 2000.
  2. 김은정‧정우식, 『음악산업 비즈니스 구조분석-매출 및 재무구조 분석을 중심으로』, 한국콘텐츠진흥원, 2014.
  3. 성미경‧이규탁‧문효진, 『K-POP 글로벌 확산을 위한 음악시장 다변화 전략 연구』, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  4. 송선주, 「뮤직비디오 세트공간의 변화 과정에 관한 연구」, 홍익대학교 석사학위논문, 2011.
  5. 신혜경, 「뮤직비디오 연구의 새로운 시각」, 『미학』 제82권(제1호), 2016.
  6. 이상욱, 「K-pop 연구」, 숭실대학교 대학원 박사학위논문, 2016.
  7. 이은경. 「뉴미디어 환경에서의 대중음악 제작에 관한 연구」 고려대학교 언론대학원 석사학위논문, 2013.
  8. 이은민, 「MP3 등장에 따른 국내 음악산업의 구조변화」, 『정보통신정책』 제17권(제23호 통권384호), 2005.
  9. 송선주, 「뮤직비디오 세트공간의 변화 과정에 관한 연구」, 홍익대학교 석사학위논문, 2011.
  10. 「1999년 뮤비 '영원'…헉! 제작비가 무려 3억원」, 『동아닷컴』, 2017년 11월 29일자.
  11. 「뮤직비디오 전성시대…노래와 영상 주객전도?」, 『중앙일보』, 1999년 11월 12일자.
  12. 「빈곤한 가요, 무너진 시장」, 『한겨레21』, 2000년 01월 20일자.
  13. 「엑소 100만장 판매? 부끄럽지도 않나?」, 『미디어오늘』, 2013년 12월 29일자.
  14. 「팬들 울렸던 추억의 '블록버스터급' 뮤직비디오」, 『조선일보』, 2017년 07월 11일자.
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 21
  • No :0
  • Pages :137-162