Research Article

30 April 2021. pp. 105-135
Abstract
The purpose of this study is to analyze the influence of composer Huang Zi on contemporary Chinese music and to analyze the process of its identity formation. To this end, the process of acceptance of Western music in China was reviewed, and Huang Zi’s artistic world and creative trends were analyzed through literature and performance record research. In addition, from a perspective of acculturation, it was intended to derive what results and characteristics appeared in identity formation process of modern Chinese music. Huang Zi had a creative idea that he should develop their own contemporary music that effectively fuses Chinese national culture and Western music. As a result, the characteristics of the use of traditional cultural heritage, fusion of Western and Chinese ethnic music elements, and high artistry were appeared. In addition, through transformation and reconstruction in the interface between two disparate cultures, he drew a identity of Chinese-style Western music. Based on these results, the characteristic of the identity formation process in modern and comtemporary Chinese music are: first, China accepted Western music with a practical and active attitude, second, early musicians devoted themselves to music education for the development of the Chinese music, and third, they newly created Western music with Chinese characteristics. The identity formed through this process has become a strong characteristic of Chinese contemporary music until now.
본 연구는 작곡가 황쯔가 중국 현대음악에 미친 영향을 분석하고, 그 정체성이 형성 되는 과정을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 서양음악의 수용 과정을 고찰하고 황쯔의 예술세계와 창작 경향을 문헌 고찰과 공연 기록 조사연구 등을 통해 분석했다. 그리고 문화접변적인 시각에서 중국 현대음악의 정체성 형성과정이 어떠한 결과와 특징으로 나타났는지 도출하고자 했다. 황쯔는 중국 민족문화와 서양음악을 효과적으로 융합하는 고유의 현대음악을 발전시켜야 한다는 이념을 가졌고, 이는 전통문화유산의 활용, 서양음악과 민족음악 요소와의 융합, 높은 예술성이라는 창작 지향으로 나타났다. 또한 이질적인 두 문화의 접변에서 변용과 재구성을 통해 중국 특색의 서양음악이라는 융합적인 정체성을 이끌어 냈다. 이러한 결과에 따라 중국 근현대음악의 정체성 형성과정의 특징을 살펴보면 첫째, 중국은 실리적이고 능동적 태도로 서양음악을 수용했고 둘째, 초기 음악가들은 무엇보다 중국 음악계의 발전을 위한 음악교육 중요시했으며 셋째, 서양음악을 중국 특색에 맞춘 고유의 음악콘텐츠로 새롭게 창조했다는 것이다. 이 같은 과정을 통해 형성된 정체성은 현재까지 중국 현대음악의 강한 특색으로 자리 잡았다고 판단할 수 있다.
References
  1. 고리, 「중국 고시사(古詩詞) 예술가곡에 나타나는 미학 요소 연구」, 전북대학교 박사학위 논문, 2019.
  2. Ruth M. Stone, (Postmodern, Postcolonial, and Global Issues), 김희선, 『음악인류학에서 포스트모던, 포스트식민, 지구화의 문제들』, 이화음악논집, 제22권(제4호), 2018.
  3. 노홍여, 「황쯔(黄自) 고시사(古诗词) 예술가곡의 음악적 특징 연구」, 상명대학교 박사학위논문, 2021.
  4. 리거, 「중국 신가극(新歌劇) <백모녀(白毛女)>에 나타난 민족예술에 대한 연구」, 한양대학교 대학원 석사학위 논문, 2015.
  5. 민경찬 외, 『동아시아와 서양음악의 수용』, 음악세계, 2008.
  6. 박석, 『대교약졸』, 들녘, 2005.
  7. 서순임, 「중국 학당악가와 국민국가 만들기」, 『음악학』제29권(제0호), 한국음악학회, 2015.
  8. 손수연, 「한국 창작오페라의 발전방향에 관한 연구」, 건국대학교 박사학위 논문, 2017.
  9. 신인선, 『서양음악사 6 20세기 음악』, 음악세계, 2006.
  10. 양음류, (中國古代音樂史稿 下冊), 이창숙, 『중국고대 음악사고 -하(2)명.청대』, 소명출판, 2007.
  11. 유효량, 「20세기 초 중국 작곡가 황쯔(黃自, 1904-1938)의 예술가곡 연구」, 한세대학교 박사학위논문, 2020.
  12. 이병한‧이영주, 『당시선』, 서울대학교출판문화원, 2014.
  13. 이유선, 『韓國洋樂百年史』, 음악춘추사, 1985.
  14. 정수일, 『실크로드사전』, 창비, 2013.
  15. 진내량, 「중국의 서양음악 수용연구(1920년~1949년)」, 서울대학교 박사학위 논문, 2013.
  16. 최명숙, 「중국 대중음악 연구」, 『민속원 아르케북스 125』, 민속원, 2019.
  17. 히라노 겐이치로, (國際文化論), 장인성 김동명, 『국제문화론』, 풀빛신서 90, 2004.
  18. 上海音乐学院, 『黄自遗作集 小组』, 黄自遗作集(文论分册), 1997.
  19. 冯长春, 「黄自音乐美学思想的基本观点及其本质探微」, 『中国音乐学(季刊)』, 第3期, 中国艺术研究院, 2000.
  20. 平野建一郞 著 宋崎嚴 監修, 『國際敎育事典 アルク』, 1991.
  21. 张琴, 「陆在易艺术歌曲的创作特征」, 『音乐创作』, 第01期, 中国音乐家协会, 2009.
  22. 戴鹏海, 「黄自年谱;[J]」, 『音乐艺术』, 第04期, 上海音乐学院, 1981.
  23. 水延凱, 『中國古代社會调査故事(平裝, 第1版)』, 中國人民大學出版社, 2017.
  24. 江毓和, 『中国现代音乐史纲』, 中央音乐学院出版社, 2009.
  25. 陈海容, 「浅析赵元任艺术歌曲的创作特征」, 『音乐生活』, 第02期, 辽宁省文学艺术界联合会, 2008.
  26. 牛茹, 「黄自的艺术歌曲及其创作特征」, 『美与时代』, 第03期, 河南省美学学会;郑州大学美学研究所, 2007.
  27. 田可文 編著, 『中西方音乐史考试纲要』, 上海音乐学院出版社, 2006.
  28. 许倩, 「黄自艺术歌曲研究」, 山东师范大学 硕士学位论文, 2006.
  29. 谢彤, 「永远的黄自」,『现代音响技术』, 第5期, 世界图书出版公司;中国电子音响工业协会, 2005.
  30. 錢仁康, 「黃自的創作與生活 5」,『音乐艺术』, 第04期, 上海音乐学院学报, 1993.
  31. 黃自, 『西洋音乐进化史的鸟瞰』, 季刊 乐艺, 1929.
  32. 黃自, 『中华艺术教育社成立大会特刊』, 上海晨报 第九版, 1934.
  33. Babara Mittler, "Dangerous Tunes", The Politics of Chinese Music in Hong Kong, Taiwan and the People's Republic of China since 1949, Wiesbaden: Harrassowitz (Opera sinologica 3), 1997.
  34. Robert Redfield, Ralph Linton and Melville J. Herskovits, "Memorandum for the Study of Acculturation", American Anthropologist New Series 38,(1), 1936. 10.1525/aa.1936.38.1.02a00330
  35. 中国曲谱网, http://www.qupu123.com
  36. 上海音乐学院, https://www.shcmusic.edu.cn/view_0.aspx?cid=12&id=0& navindex=0
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 21
  • No :0
  • Pages :105-135