All Issue

2020 Vol.20

Research Article

31 December 2020. pp. 7-49
Abstract
Judith Butler claimed that subjectivity is organized through the form of action and that gender identity is constructed through repetition and citation of performance. Butler also argues that gender identity is created by discourse of institutional power, not naturally. Thus, this paper analyzed the motherhood ideology of TV drama “Mother,” seeing that the identity of motherhood is also formed by performance and formed through repetition and quotation according to Judith Butler’s theory of ‘performance’. First, this study analyzed the drama through Seymour Chatman’s theory to see how TV dramas deepen their maternal identity composed of devotion and sacrifice. According to the analysis, the drama borrowed the hero narrative structure and defined the motherhood of devotion and sacrifice as good through a dichotomous character setting. The motherhood of devotion and sacrifice was consistently reproduced through flat figures, and the performance of non-blood-related motherhood was naturalized through multi-faceted figures. By controlling the story and time, the drama secured the probability of non-blood motherhood carried out with devotion and sacrifice. The drama also recreated four types of motherhood through story ane discourse. First, the sacrificial and dedicated circular motherhood of non-blood ties through the spirit. Second, self-sacrificing motherhood through the disconnection of blood ties through Hong-hee. Third, the motherhood of rejected blood ties through self-magnetic, the fourth, and the devoted, self-sacrificing mother of non-blood relations through Sujin. After analyzing this through Judith Butler’s theory of performance, I confirmed the mythical motherhood of the spirit, and I confirmed the normative motherhood that the ruling discourse called through Hong-hee. In addition, the government confirmed the deconstructed motherhood through self-employment, and Sujin confirmed that the sacrificial and devoted motherhood had been remarried. This confirmed that the traditional maternal ideology, which viewed women as potential mothers, was maintained and that the devoted and sacrificial maternal love of non-blood relations was reproduced from the devoted and sacrificial maternal love centered on blood ties.
주디스 버틀러는 주체가 행위 양식을 통해 구성되며 젠더 정체성은 수행적 행위의 반복과 인용을 통해서 구성된다고 하였다. 또한 버틀러는 젠더 정체성이 자연스러운 것이 아닌 제도 권력의 담론에 의해 만들어진다고 주장한다. 이에 본 논문은 주디스 버틀러의 ‘수행성’ 이론에 따라 모성의 정체성도 수행에 의해 구성되며 반복과 인용을 통해서 형성되는 것으로 보고, TV 드라마 <마더>의 모성 이데올로기를 분석하였다. 먼저, 본 연구는 TV 드라마가 어떠한 방식으로 헌신과 희생으로 구성된 모성 정체성을 심화하는지 살펴보기 위해, 시모어 채트먼의 이론을 통해 드라마를 분석하였다. 분석 결과, 드라마는 영웅 서사구조를 차용하여 인물을 이분법적으로 설정하고 헌신과 희생의 모성을 선으로 규정하였다. 평면적 인물을 통해 헌신과 희생의 모성을 일관성 있게 재현하였으며 다면적 인물을 통해 비혈연 모성의 수행을 자연화하였다. 그리고 드라마는 이야기와 시간을 통제함으로써 헌신과 희생으로 수행되는 비혈연 모성의 개연성을 확보하였다. 또한 드라마는 이야기와 담론을 통해서 4가지의 모성 유형을 재현하였다. 첫째, 영신을 통한 비혈연의 희생적이고 헌신적인 원형적 모성. 둘째, 홍희를 통한 혈연 단절을 통한 자기희생적인 모성. 셋째, 자영을 통한 거부된 혈연관계의 모성, 넷째, 수진을 통한 비혈연 관계의 헌신적이고 자기희생적인 모성이다. 이를 주디스 버틀러의 수행성 이론을 통해 분석한 결과, 영신의 신화화된 모성을 확인하였으며 홍희를 통해서는 지배담론이 호명한 규범적 모성을 확인하였다. 또 자영을 통해서 탈신화화된 모성을 확인하였고 수진을 통해서는 희생적이고 헌신적인 모성이 재맥락화되었음을 확인하였다. 이를 통해서 여성을 잠재적 모성으로 보았던, 기존의 전통적인 모성 이데올로기를 유지하고 혈연관계 중심의 헌신적이고 희생적인 모성애에서 비혈연관계의 헌신적이고 희생적인 모성애가 재생산되었음을 확인하였다.
References
  1. 『明心寶鑑』
  2. 『周易』
  3. 『孝經』
  4. 권양현, 「모성 서사의 재현 양상과 의미 – 텔레비전 드라마 <마더>를 중심으로」, 『국제어문』 제82집, 국제어문학회, 2019. 10.31147/IALL.82.20
  5. 김미라, 「모성의 확장과 재사유」, 『한국극예술연구』 61, 한국극예술학회, 2018.
  6. 노아정, 「주디스 버틀러 수행적 젠더 이론과 성별의 정치학」, 『연극평론』 92권, 한국연극평론가협회, 2019.
  7. 민경숙, 「주디스 버틀러의 젠더 이론을 어떻게 읽을 것인가」, 『자연과학연구소논문집』 제18호, 용인대학교 자연과학연구소, 2011.
  8. 박선아, 「영화 <마더>에 나타난 수행적 모성 정체성에 관한 연구」, 『영화연구』 55호, 한국영화학회, 2013.
  9. 위칭룽, 이상윤, 「단편 애니메이션 More의 배경음악과 스토리의 관계 분석-음악의 리듬과 감정 변화 특성을 중심으로」, 『한국엔터인먼트산업학회논문지』 12, 한국엔터테인먼트산업학회, 2018.
  10. 윤소영, 「드라마 마더에 재현된 스토리텔러의 위상」, 『스토리앤이미지텔링』 15, 건국대학교 스토리앤이미지텔링연구소, 2018.
  11. 이진경, 「경제와 사회- 근대적 구체와 정체성-정체성의 미시정치학을 위하여」, 『경제와사회』 제35권, 비판사회학회, 1997.
  12. 이희원 외, 『페미니즘 차이와 사이』, 문학동네, 2011.
  13. 정혜욱, 『문화번역과 주디스 버틀러의 이론적 프레임』, 도서출판3, 2020
  14. 전혜윤, 「근대적 주체 이후의 행위성: 주디스 버틀러의 행위성 이론」, 『영미문학페미니즘』 제19권 2호, 한국영미문학페미니즘학회, 2011.
  15. 조현준, 『젠더는 패러디다』, 현암사, 2014.
  16. 주창윤, 『텔레비전 드라마 : 장르 ‧ 미학 ‧ 해독』, 누리미디어, 2006. , 『주디스 버틀러, 젠더 트러블』, 커뮤니케이션북스, 2016.
  17. 채윤정, 「길을 바라보는 시선들:로드무비와 길 영화의 문화사회적 비교」, 『가족과문화』 제3권, 한국가족학회, 1997.
  18. 최은영, 「한국여성의 모성 기획과 균열에 관한 질적 연구」, 서울대학교 박사논문, 2013.
  19. 한용환, 『서사 이론과 그 쟁점들』, 문예출판사, 1996.
  20. Butler, Judith, (Bodies that matter : on the discursive limits of “sex”), 김윤상, 『의미를 체현하는 육체』, 고양; 인간사랑, 2003.
  21. Butler, Judith, (Gender trouble :feminism and the subversion of identity), 조현준, 『젠더 트러블』, 파주;문학동네, 2008.
  22. Foucault, Michel, (L’histoire de la sexualt), 이규현, 『성의 역사 제1권 앎의 의지』, 나남, 1990.
  23. Freud, Sigmund, (Sigmund Freud Gesammelte Werke). 윤희기 ‧ 박찬부, 『정신분석학의 근본 개념』, 열린책들, 2004.
  24. Wittig, Monique, (Straight mind and other essays), 허윤, 『모니크 위티그의 스트레이트 마인드』, 행성비, 2020.
  25. Lynch, Kathleen, and other, (Affective equality :love, care and injustice), 강순원, 『정동적 평등, 누가 돌봄을 수행하는가』, 파주; 한울엠플러스(주), 2016.
  26. TV 드라마 <마더> 16부작 (정서경 극본, 김철규 ‧ 윤현기 연출) 대본과 영상(VOD).
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 20
  • No :0
  • Pages :7-49