Research Article

31 December 2020. pp. 153-184
Abstract
On the Belt and Road Strategy basis, the propagation and development of culture is a very important part of the the Belt and Road strategy as a measure to promote the joint development of the country in the Silk Road coalition. Documentaries are becoming an ideal way to spread national culture by capturing national and national cultural values in a way that countries around the world exchange and communicate. With its unique charm in recent years, it has become the most popular documentary type. and are some of China’s most popular gastronomic documentaries in recent years. These documentaries have become very popular for food and humanities feelings that are close to our daily lives. They have succeeded in promoting Chinese food and Chinese culture, creating a sensation not only in China but also in many countries. These documentaries were not produced solely for the spread of Chinese culture. The global spread of these two documentaries, which achieved great success by raising sympathy for the Chinese food culture, is coincidental. And with the promotion of the media, gastronomic documentaries have spread a lot to other countries. can appeal more to audiences in other countries as the content and filming style with a global perspective is relatively expanded than that of the series. Through two popular gastronomic documentaries, and the paper analyzes why gourmet genre documentaries are so popular and the direction in which gourmet documentaries are widely spread under the Belt and Road strategy.
일대일로는 실크로드 연선에 있는 국가의 공동 발전을 촉진하기 위한 하나의 방책으로, 문화의 전파와 발전은 일대일로 전략에서 매우 중요한 부분이다. 다큐멘터리는 세계 각국이 교류하고 소통하는 방식으로 민족과 국가의 문화적 가치를 잘 담아 민족문화를 전파하는 이상적인 전파 방식으로 자리잡아가고 있다. <혀끝으로 보는 중국>과 <풍미 인간>은 최근 몇 년간 중국의 대표적인 인기 미식 다큐멘터리이다. 이 다큐멘터리들은 우리의 일상생활에 가까운 음식과 인문 감정으로 큰 인기를 끌었다. 이들은 중국에서뿐 아니라 여러 나라에서 큰 반향을 일으키며 중국 음식과 중국 문화를 알리는 데 성공했다. 이 다큐멘터리들이 중화 문화의 전파만을 위해서 제작한 작품은 아니다. 그러나 이 프로그램들은 중국에서뿐 아니라 여러 나라에서 큰 반향을 일으키며 중국 음식과 중국 문화를 알리는 데에 성공했다. 이 논문은 <혀끝으로 보는 중국>과 <풍미 인간>의 두 편의 인기 있는 미식 다큐멘터리의 비교분석과 이들 프로그램의 성공 원인을 추출하였다. 생활화된 주제의 선택, 미식과 이야기가 결합된 서사 수법, 시각화 촬영과 편집 기법을 제시하였다. 그리고 끝으로 이러한 분석을 통해, 미식 다큐멘터리의 전파와 발전방향을 민족성과 세계적 결합의 선택, 뉴미디어에 의한 다원적 전파, 일대일로 다큐멘터리 브랜드화 지향의 세가지로 제시하였다.
References
  1. 김옥준, 「중국의 일대일로(一帶一路)구상과 정치·경제적 함의 : 실크로드 경제벨트 구축을 중심으로」, 『국제정치연구』 18, 동아시아국제정치학회, 2015.
  2. 배기형, 『텔레비전 콘텐츠 마켓과 글로벌 프로듀싱』, CommunicationBooks, 2012.
  3. 배정민·김미정·이춘수, 「한류가 중국소비자의 구매태도에 미치는 영향의 관한 실증연구: 음식제품 및 음식기업 이미지 중심으로」, 『현대중국학회』 11-2, 2010.
  4. 조관연, 「역사 다큐 속의 재연과 진실성 -<실크로드>와 <신 실크로드>를 중심으로」, 『인문콘텐츠』 10, 인문콘텐츠학회, 2007.
  5. 주로, 「한중 음식명 명명 방식의 대조 연구: 만화 『식객』 과 다큐멘터리 ‘舌尖上的中國’을 중심으로」, 동국대학교대학원 석사학위논문, 2020.
  6. 주용식, 「중국 ‘일대이로’에 대한 전망 분: 동남아시아 지역을 중심으로」, 『국제정치연구』 18, 동아시아국제정치학회, 2015.
  7. 주현식, 「음식 다큐멘터리 TV의 연행성--<한국인의 밥상>을 중심으로」, 『대중서사연구』 20-3, 2014. 10.18856/jpn.2014.20.3.014
  8. 채비, 「다큐멘터리의 중한 번역 방법 연구: 『풍미 인간』 의 음식 문화소를 중심으로」, 한국외국어대학교대학원 석사학위논문, 2020.
  9. 왕운, 「중국 음식 다큐멘터리<풍미 인간>의 성공 요인 분석」, 건국대학교대학원 석사학위논문, 2020.
  10. 형대조, 『다큐멘터리, 현장을 말한다』, CommunicationBooks, 2015.
  11. Selcuk Esenbel, Japan on the Silk Road: Encounters and Perspectives of Politics and Culture in Eurasia, BRILL, 2017. 10.1163/9789004274310
  12. Tim Winter, Geocultural Power: China’s Quest to Revive the Silk Roads for the Twenty-First Century, University of Chicago Press,2019.10.7208/chicago/9780226658490.001.0001
  13. 包來軍, 『一帶一路紀錄片傳播研究(1980-2015)』, 中國致公出版社, 2018.
  14. 張語洋·周星, 「一帶一路語境下絲綢之路電視紀錄片的跨文化傳播」, 『中國電視』 11, 2015.
  15. 胡家翀, 「紀錄片《一帶一路》的跨文化傳播與國家形象構建」, 『出版廣角』 15, 2017.
  16. 李聰聰, 「媒介融合視域下紀錄片的文化傳播--以《舌尖上的中國》為例」, 『黃河之聲』 18, 2017.
  17. 李紓涵, 「從‘舌尖’到‘中國’--從文化認同到國家認同」, 『新聞愛好者』 10, 2013.
  18. 葉玲, 「‘一帶一路’背景下中國飲食文化走出去研究--以《舌尖上的中國》裡菜名翻譯為裡」, 『東方企業文化』 Vol.S1, 2017.
  19. 江俞希·劉勇峰, 「從《風味人間》看中國紀錄片的新突破」, 『數字傳媒研究』 6, 2019.
  20. 嚴文明·洪雨晗, 「從《舌尖上的中國》到《風味人間》:美食題材紀錄片的新探索」, 『常州工學院學報』 3, 2019.
  21. 白茹雪·孫黎明, 「跨文化傳播視角下紀錄片對國家形象的塑造--以《一帶一路》為例」, 『中國電視』 6, 2019.
  22. 李勇, 「論電視紀錄片的文化展示功能及其敘事策略--以《舌尖上的中國》為例」, 『廊坊師範學院學報』 2, 2013.
  23. 張莉·張麗萍, 「紀錄片《舌尖上的中國》的成功因素探析」, 『東南傳播』 7, 2012
  24. 張娜, 「‘文化走出去’與中國紀錄片跨文化傳播」, 『南京理工大學學報』 4, 2018.
  25. 王燦, 「以《風味人間》為例探究飲食文化類紀錄片傳播新走向」, 『戲劇之家』 15, 2019.
  26. 趙立慶, 「一帶一路戰略下文化交流的實現路徑研究」, 『學術論壇』 5, 2016.
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 20
  • No :0
  • Pages :153-184