Research Article
Abstract
References
Information
2021-2022 is the year of cultural exchange between Korea and China, and 2022 marks the 30th anniversary of the establishment of diplomatic ties between Korea and China. While the influence of Korean cultural contents is continuously increasing around the world, ironically, the Hallyu in China, the birthplace of the Hallyu, is not enjoying the same popularity as it used to be. they are facing difficult tasks in various areas, such as Chinese authorities' regulations, anti-Korean sentiment, and negative perceptions of Hallyu fans.
As the sentiment of confrontation and antagonism between Korea and China has taken root in daily life, anti-Korean sentiment and hatred of the Hallyu are increasing in China. To form friendly relations beyond close political and economic exchanges between the two countries as neighbors in Northeast Asia, first, we must understand each other’s cultures and as a competitor and partner in the cultural industry, we need to be aware of cultural friction. In addition, it is necessary to make efforts to strengthen mutual exchange and international cooperation, to understand the other party properly, it must be solved through continuous research and practice.
In order to promote a mature cultural exchange between Korea and China and furthermore suggest future development directions, this article analyzes the Hallyu’s patterns and characteristics of acceptance in China focusing on broadcasting programs, K-pop, and entertainment contents, and identified the problems that Hallyu had to faced to, and then looked for the solution.
As the sentiment of confrontation and antagonism between Korea and China has taken root in daily life, anti-Korean sentiment and hatred of the Hallyu are increasing in China. To form friendly relations beyond close political and economic exchanges between the two countries as neighbors in Northeast Asia, first, we must understand each other’s cultures and as a competitor and partner in the cultural industry, we need to be aware of cultural friction. In addition, it is necessary to make efforts to strengthen mutual exchange and international cooperation, to understand the other party properly, it must be solved through continuous research and practice.
In order to promote a mature cultural exchange between Korea and China and furthermore suggest future development directions, this article analyzes the Hallyu’s patterns and characteristics of acceptance in China focusing on broadcasting programs, K-pop, and entertainment contents, and identified the problems that Hallyu had to faced to, and then looked for the solution.
2021년- 2022년은 ‘한중 문화교류의 해’이며 2022년은 한중 수교 30년이 되는 시점이다. 전 세계에서 한국 문화콘텐츠의 영향력이 지속적으로 증가하고 있는 가운데, 아이러니하게도 한류의 발상지라 할 수 있는 중국에서의 한류는 예전과 같은 인기를 누리지 못하고 있는 상황이다. 또는 한류에 대한 경계로 인해 중국 당국의 규제, 반한감정, 그리고 한류 팬들에 대한 부정적 인식 등 다양한 방면에 걸쳐 어려운 과제를 직면하고 있는 실정이다.
한‧중 간의 대립과 반목의 정서가 일상생활에 자리잡게 되면서 중국 내 반한정서와 한류에 대한 혐오가 증가하고 있는 것이다. 동북아의 이웃 국가이자 양국 간 긴밀한 정치적‧경제적 교류관계를 넘어 우호관계를 형성하려면 우선 서로간의 문화를 이해하고 문화산업 부문의 경쟁자이자 동반자로서 문화 마찰을 제대로 인지해야 한다. 그리고 상호 간의 교류와 협력을 강화하기 위한 노력이 필요하며 상대방에 대한 올바른 이해를 위해서는 꾸준한 연구와 분석 그리고 실천을 통해 풀어가야 된다.
본 글은 한중 양국 간의 원숙한 문화교류를 도모하고 더 나아가 앞으로 발전 방향을 제시하기 위해 한류의 대표적인 콘텐츠인 방송프로그램, K팝, 예능 콘텐츠를 중심으로 중국 내 수용 양상 및 특징을 분석한 뒤 그 과정에서 낳게 된 문제점을 확인하고, 이러한 과제를 안고 있는 한류 현 상황을 객관적으로 인지한 가운데 해결방안을 모색했다.
한‧중 간의 대립과 반목의 정서가 일상생활에 자리잡게 되면서 중국 내 반한정서와 한류에 대한 혐오가 증가하고 있는 것이다. 동북아의 이웃 국가이자 양국 간 긴밀한 정치적‧경제적 교류관계를 넘어 우호관계를 형성하려면 우선 서로간의 문화를 이해하고 문화산업 부문의 경쟁자이자 동반자로서 문화 마찰을 제대로 인지해야 한다. 그리고 상호 간의 교류와 협력을 강화하기 위한 노력이 필요하며 상대방에 대한 올바른 이해를 위해서는 꾸준한 연구와 분석 그리고 실천을 통해 풀어가야 된다.
본 글은 한중 양국 간의 원숙한 문화교류를 도모하고 더 나아가 앞으로 발전 방향을 제시하기 위해 한류의 대표적인 콘텐츠인 방송프로그램, K팝, 예능 콘텐츠를 중심으로 중국 내 수용 양상 및 특징을 분석한 뒤 그 과정에서 낳게 된 문제점을 확인하고, 이러한 과제를 안고 있는 한류 현 상황을 객관적으로 인지한 가운데 해결방안을 모색했다.
- 박명진‧정준영‧이영욱‧양은경‧김용호, 『문화, 일상, 대중』, 한나래, 2012.
- 김정은, 「중국 시피펀(CP粉)의 한류 팬덤 문화 연구」, 한국외국어대학교 박사학위논문, 2020.
- 강진석, 「'사드사태'부터 '코로나 팬데믹'에 이르는 시기 생성된 동아시아 한류의 변화와 그 문화공간적 함의」, 『중국학연구』 제94집, 2020. 10.36493/JCS.94.7
- 배상률‧문수정‧Zhang Shuai, 「중국 청소년의 한류 인식 및 수용 실태 연구」, 『대외경제정책연구』, 2019.
- 이동배, 「글로벌시대 문화콘텐츠의 스토리텔링 연구」. 『문화콘텐츠연구』 제17호, 2019. 10.34227/tjocc.2019..17.69
- 이동배, 「중국의 문화정책 소고(小考)」, 『문화콘텐츠연구』 제2호, 2012.
- 이동배‧김기덕‧부티탄흐엉, 「중국문화산업 연구동향」, 『통일인문학』 제61권, 2015.
- 이승재, 「키워드를 중심으로 살펴본 중국 네티즌의 반한류 유발 요인과 제언」, 『커뮤니케이션학 연구』제25권 제5호, 2017.
- 장치‧오미영, 「한류, 수용에서 합작으로 - 중국 TV 예능프로그램 사례검토」, 『아시아문화연구』 제50권, 2019. 10.34252/acsri.2019.50..011
- 조정래, 「한한령 전개와 문화콘텐츠산업의 과제」, 『중국학논총』 제61집, 2018.
- 천덕희, 「신한류 문화콘텐츠와 경제한류가 한국에 대한 정서적 이미지와 태도 및 방문의도에 미치는 영향」, 『관광연구』 제32권 제5호, 2017. 10.21719/IJTMS.32.5.10
- 최서원, 임성준, 「3세대 K-Pop 아이돌의 전략 분석」, 『산업혁신연구』 제35권 제4호, 2019.
- 홍유선‧임대근, 「용어 한류(韓流)의 기원」, 『인문사회21』 제9권 5호, 2018. 10.22143/HSS21.9.5.40
- 秦澤璽, 「試析韓劇風靡中國的原因及影響」, 『林區教學』, 2009年第8期. 2009.
- 王司琪, 「"综艺韩流"背景下韩国综艺节目对我国综艺节目形态的影响」, 『科技新闻传播』, 2021.
- Hao, X., and Ryan, C., "Interpretation, film language and tourist destinations: a case study of Hibiscus Town, China," Annals of Tourism Research, 42, 2013. 10.1016/j.annals.2013.02.016
- Henry Jenkins, Textual Poacher: Television Fans& Participation Culture, New York: Routledge, 1992.
- 「'대장금' 방영 中 후난TV, 광고대박 터트려」, 『헤럴드』, 2005년 9월 30일자.
- 「'한류팬 혐오' 중 해커들, 한국 정부 사이트 공격」, 『한겨레』, 2010년 6월 10일자.
- 「"영어 대신 한국어 배울래요"… 中 10‧20대 팬들의 '한류 앓이'」, 『서울신문』, 2015년 10월 5일자.
- 「SNS 타고 퍼지는 한류…전세계로 확장되는 문화영토」, 『서울신문』, 2019년 1월 3일자.
- 「대륙 남자아이돌의 원조 '슈퍼주니어', 그들의 성공 비결 분석」, 『아주경제』, 2015년 3월 15일자.
- 「런닝맨, 아빠 어디가 등 한국예능의 해외 포맷수출의 성공의 의미」, 『문화소식』, 2014년 10월 28일자.
- 「올림픽 성화 국내 봉송 곳곳 충돌…투석전도」, 『경향신문』, 2008년 4월 27일자.
- 「외교부, 한중 외교장관회담 개최」, 『제주교통복지신문』, 2021년 9월 15일자.
- 「中, 韓 아이돌 팬덤 때려도… K팝 '내가 제일 잘 나가∼'」, 『세계일보』, 2012년 10월 18일자.
- 「중국, 팬 모금 플랫폼 '오왓' 운영중단」, 『스포츠경향』, 2021년 10월 18일자.
- 「코로나 팬데믹 속에서도 한류는 더욱 빛났다」, 『정책브리핑』, 2021년 5월 17일자.
- 「풀 하우스 중국 프로모션 일정 시작… 경호원만 100명 등장」, 『스포츠한국』, 2007년 2월 15일자.
- 「한류, 코로나 팬데믹 속에서도 새로운 이정표를 쓰다」, 『정책브리핑』, 2021년 1월 7일자.
- 「한중관계 미래발전위원회 출범」, 『노컷뉴스』, 2021년 8월 14일자.
- 한국은행, https://www.bok.or.kr/portal/bbs/P0000528/view.do?nttId=10046609&menuNo=200434
- '봉황천사TSKS'의 웨이보 계정, https://www.weibo.com/fhtsks
- CNNIC, https://www.mpaypass.com.cn/download/202108/27112008.html
- 第一制片人, https://baijiahao.baidu.com/s?id=1682274251473380075&wfr=spider&for=pc
- 冷静娱评, https://baijiahao.baidu.com/s?id=1645021704804320577&wfr=spider&for=pc
- 腾讯网, http://youth.m4.cn/2014-02/1225097.shtml
- 腾讯娱乐, https://ent.qq.com/original/guiquan/g67.html
- 中国网络视听节目服务协会, https://baijiahao.baidu.com/s?id=1701552323041970284&wfr=spider&for=pc
- Publisher :Research Institute of Creative Contents
- Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
- Journal Title :The Journal of Culture Contents
- Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
- Volume : 23
- No :0
- Pages :117-150
- DOI :https://doi.org/10.34227/tjocc.2021..23.117