All Issue

2020 Vol.18

Research Article

30 April 2020. pp. 7-43
Abstract

As ‘Infinity Saga’of Marvel Cinematic Universe (MCU) concluded in 2019, it is time to systematically analyze this storytelling of the phenomenal franchise.

In order to identify the structure of the continuous stories focusing on ‘Captain America’, the second leading character of MCU Phase 1-3, this study used Blake Snyder’s “Save the Cat (STC)” Beat Sheet as the tool for narrative analysis. The seven films with 952 minute-run time in total was analyzed based on the 15-beat paradigm by adjusting the distance ratio between each beat of its prototype originally based on conventional 110-minute films. The results reveal that all 15 beats of the combined texts were fairly properly discovered in the positions suggested by the adjusted STC Beat Sheet. Moreover, through the investigation, the vast text was able to be analyzed in a far more comprehensive, satisfying manner in the process of reconfirming the meaning of the dramatic transition corresponding to each beat against the entire narrative.

The significance of this paper lies in its attempt to prove the STC paradigm as a meaningful signpost for plot drives even for such a voluminous text, following the author’s previously successful analysis on combined texts focusing on another leading character of the same saga, ‘Iron Man.’ Therefore, it is believed that application of this paradigm would be likely to help not only analyze but also design other serialized franchises as well. Prior to that, however, it is necessary to continue examining other franchises designed in similar forms and intention to MCU movies through the same paradigm to verify effectiveness of such application.

본고의 목적은 마블시네마틱유니버스(MCU) 페이즈(phase) 1-3 시기인 ‘인피니티 사가(Infinity Saga)’의 개별 영화들 가운데 아이언맨에 이어 두 번째 중심 캐릭터라 할 수 있는 캡틴 아메리카 중심의 연속적 내러티브의 구조를 규명하기 위해 북미 및 국내에서 가장 대중적으로 활용되고 있는 시나리오 작법인 블레이크 스나이더(Blake Snyder)의 ‘세이브더캣(STC)’ 패러다임을 활용하고 그 실효성을 검증하는 데 있다.

이를 위해 총 952분에 이르는 7편의 영화들을 하나의 텍스트로 간주하여, 110분의 표준 극영화를 기준으로 15단계의 서사 단위(beat)로 구성된 STC 비트 패러다임의 원형이 제시하는 기준 비율에 의거하여 해당 서사 연속체를 분석하였다.

분석 결과, 조정된 STC 패러다임에서 제안하는 위치에서 15단계의 서사 단위가 적절하게 탐색되었으며, 이 탐색의 과정에서 각 서사 단위에 해당하는 극적 전환이 전체 내러티브에서 점유하는 의미를 재차 확인하는 과정을 통해 952분의 방대한 텍스트를 더욱 유기적으로 명료하게 분석해낼 수 있었다.

본 연구의 의의는 MCU 페이즈 1-3 시기의 중심 캐릭터 중 하나인 캡틴 아메리카 연계 서사 분석에 있어 STC 패러다임의 실효성을 입증함으로써, 호흡이 긴 시리즈물의 텍스트의 서사 구조를 분석적으로 파악하고 기획적으로 설계하는 데 있어서도 해당 패러다임이 유효함을 입증했다는 데 있다. 이러한 시도를 통해 페이즈 4로 진입을 앞둔 MCU의 종결된 ‘인피니티 사가’의 방대한 내러티브를 보다 포괄적이 고 입체적으로 명확하게 파악하는 데 성공할 수 있었으며, 향후 추가 검증과 논의를 거친 후에 여타의 다른 시리즈물을 분석하고 기획하는 데에도 STC 패러다임을 유의미하게 활용할 수 있을 것으로 기대한다.

References
  1. 심산, 『한국형 시나리오 쓰기: 심산의 시나리오 워크숍』, 해냄, 2004.
  2. Vogler, C. (The Writer’s Journey: Mythic Structure for Writers), 함춘성 역, 『신화, 영웅 그리고 시나리오 쓰기』, 비즈앤비즈, 2015.
  3. 박용주, 「시드필드의 시나리오 패러다임 적용을 통한 2000년대 한국영화 서사구조 분석: <미녀는 괴로워>, <말아톤>, <추격자>를 중심으로」, 한양대학교 석사학위논문, 2010.
  4. 윤보협, 「린다 시거와 시드 필드의 3막구조 연구: 분석 사례를 통한 비판적 고찰과 5초점 3막구조의 모색」, 『영화연구』 제46호, 한국영화학회, 2010.
  5. ______, 「내러티브 영화의 3막 내레이션 연구」, 『씨네포럼』 제22호, 동국대학교 영상미디어센터, 2015.
  6. 이채영, 「『시나리오 워크북』은 여전히 유효한가」, 『리터러시 연구』 제9호, 한국리터러시학회, 2014.
  7. ______, 「시드 필드의 영화 3막 구성론을 활용한 창의적 글쓰기 교육 방안 연구」, 『어문론집』 제62집, 중앙어문학회, 2015.
  8. 최민성, 「통합적 시나리오 창작 모델 연구」, 『한국언어문화』 38권, 한국언어문화학회, 2009.
  9. 한정국, 「영화 〈매드맥스 분노의 도로(Mad Max Fury Road)〉 서사구조 분석」, 『한국엔터테인먼트산업학회논문지』 제12권 제3호, 한국엔터테인먼트산업학회, 2018.
  10. 조희영, 「상호텍스트성에 기반한 트랜스미디어 콘텐츠 기획·유통 전략 연구: 드라마와 웹툰 연계 콘텐츠를 중심으로」, 중앙대학교 박사학위논문, 2019.
  11. 조희영, 「‘세이브더캣’ 패러다임을 활용한 마블시네마틱유니버스(MCU) 영화 서사 구조 분석: 아이언맨 캐릭터를 중심으로」, 『한국엔터테인먼트산업학회논문지』, 제14권 제1호, 한국엔터테인먼트산업학회, 2020.
  12. Field, S. Screenplay: The Foundations of Screenwriting, New York, NY: Dell Publishing Co, 1979.
  13. Mittell, J. Narrative Theory and Adaptation, New York, NY: Bloomsbury Academic, 2017.10.5040/978150130842028106259
  14. Propp, V. (Scott, L. Trans), Morphology of the Folktale, Austin: TX, University of Texas Press, 1968[1928].
  15. Snyder, B. Save the Cat! The Last Book on Screenwriting You'll Ever Need, Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2005.
  16. “Here’s the recipe Netflix uses to make binge-worthy TV”, Quartz, 2015. 3. 21. https://qz.com/367117/heres-the-recipe-netflix-uses- to-make-binge-worthy-tv/
  17. “Kevin Feige Calls the First Three Phases of MCU as ‘The Infinity Saga’”, Animated Times, 2019. 3. 19. https://www.animatedtimes.com/kevin-feige-calls-the-first-three-phases-of-mcu-as-the-infinity-saga/
  18. “Save the Movie: The 2005 screenwriting book that’s taken over Hollywood—and made every movie feel the same”, Slate, 2013.6.19. https://slate.com/culture/2013/07/hollywood-and- blake- snyders-screenwriting-book-save-the-cat.html
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 18
  • No :0
  • Pages :7-43