Research Article

31 August 2019. pp. 113-143
Abstract
Establishing and managing long-term relationships with audiences is crucial for the health and sustainability of any arts organization. This paper examines the concept of audience development that has been developed in the field of arts and cultural management, with a focus on audience types and audience engagement in the arts. Using our case study of the play “Paranara,” which means “Blue Country,” produced by the Shinsegye (New World) theater company, we explore how a performing arts organization elicits active audience engagement in its performing arts productions and cultivates a participatory culture among diverse audiences. Our findings confirm that a dynamic audience development program and the production of participatory theatrical works (audience as artists) play a critical role in developing both community engagement in the arts and sustainable performing arts organizations.
예술단체가 관객과 장기적인 관계를 맺고 관객을 관리하는 것은 공연예술가가 지속적으로 건강한 작품 활동을 하고 이를 관객이 향유하는 기회를 제공한다는 점에서 중요하다. 본 논문에서는 그간 문화예술경영계에서 논의되어 온 관객개발 개념을 관객관여연구의 이론틀로 살펴보고 관객의 예술참여를 통한 공연예술작품의 제작 방식을 소개한다. 극단 신세계의 연극공연 <파란나라>는 관객을 참여시켜 전문적인 문화예술콘텐츠가 만들어지는 과정과 성과는 공연예술단체의 관객과의 관계맺음을 통해 단체의 미래와 자생력 제고에 부여하는 중요성을 보여준다. <파란나라>의 사례는 공연예술단체의 적극적인 관객개발활동 특히 다양한 형태의 예술참여를 도입하는 것이 관객관여와 공동체관여에 어떤 효과를 발생시키는가를 보여준다. 결론적으로 공연예술단체의 관객개발 프로그램에 있어 시민이 예술가로서 참여하는 방식은 관객의 예술적 경험의 증진과 공연예술단체의 재정 확보에 긍정적인 역할을 하는 것으로 확인되었다.
References
  1. 서울문화재단, 『파란나라 합동평가회 최종 매표 결과 보고서(내부자료)』, 2017.
  2. 이미원, 「커뮤니티연극을 통한 지역사회의 변화」, 『한국예술연구』 제18호, 한국예술종합학교 한국예술연구소, 2017.
  3. 이용관, 장구보, 「공연관람객 구조 비교를 통해 본 관객개발 방식」, 『예술경영연구』제21집, 한국예술경영학회, 2012.
  4. 장웅조, 「관객개발과 참여문화조성 – 관객유형과 관객관여 연구를 중심으로」, 한국문화예술경영학회 가을정기학술대회 발제문, 2017.
  5. 장웅조, 「근대이후 중국의 공연공간에 관한 연구」, 서울대학교 대학원(석사학위), 2004.
  6. 장웅조, 「예술에서의 매쉬업(mash-up), 유튜브 오케스트라가 보여준 무궁한 가능성」, 『웹진아르코』제134호, 한국문화예술위원회, 2009.
  7. 진휘연, 「참여의 미학: 참여담론과 현대미술 교육의 과제」, 『미술교육논총』 제32권 제3호, 2018.
  8. 홍기원, 한나래, 「공연장 트위터 팔로워들이 인지하는 관계 혜택의 특성 연구」, 『문화정책논총』 제25권(제2호), 2011.
  9. Brown A., & Ratzkin R., Making Sense of Audience Engagement, San Francisco CA: The San Francisco Foundation, 2011.
  10. Brown, A., & Novak-Leonard, J. L., & Gilbride, S., Getting In On The Act: How Arts Groups are Creating Opportunities For Active Participation. San Francisco, CA: The James Irvine Foundation, 2011.
  11. Cross. P. G., & Cattell R. B., & Butcher. H. J., “The Personality Pattern of Creative Artists”, British Journal of Education Psychology 37(3), 1967.10.1111/j.2044-8279.1967.tb01944.x6076654
  12. Connolly P., & Cady, M. H., Increasing Cultural Participation: An Audience Developmnet Planning Handbook for Presenters, Producers, and Their Collaborators, New York: The Wallace Foundation, 2001.
  13. Denzin, N. K., “Triangulation: A case for methodological evaluation and combination”, Sociological Methods, 1978.
  14. Govan, E., & Nicholson, H., & Normington, K., Making a Performance: Devising Histories and Contemporary Practices, Routledge, 2007.10.4324/9780203946954
  15. Hancock, D. R., & Algozzine. R., Doing Case Study Research: A Practical Guide for Beginning Researchers, Teachers College Press, 2015.
  16. Lauri, M. A., “Triangulation of data analysis techniques”, Papers on Social Representations 20(2), 2011.
  17. McCarthy K. F., & Jinnett, K. J., A New Framework for Building Participation in the Arts, Santa Monica: Rand Corporation, 2001.
  18. Novak-Leonard, J. L., & Brown, A. S., Beyond Attendance: A Multi- Modal Understanding of Arts Participation. Based on the 2008 Survey of Public Participation in the Arts, Washington, D.C: National Endowment for the Arts, 2011.
  19. Rosewall, E., Arts Management: Uniting Arts and Audiences in the 21st Century, New York: Oxford University Press, 2014.
  20. Schmitt, B. H., Customer Experience Management: A Revolutionary Approach to Connecting with Your Customers, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2003.
  21. Sherwood. K. E., Engaging Audiences, New York: The Wallace Foundation, 2009.
  22. Tepper, S. J., & Gao. Y., Engaging Art: The Next Great Transformation of America’s Cultural Life, New York: Routledge, 2008.
  23. Wiggins. J., “Motivation, Ability and Opportunity to Participate: A Reconceptualization of the RAND Model of Audience Development”, International Journal of Arts Management 7(1), 2004.
  24. Yin, R. K., Case Study Research: Design and Methods, California: Sage, Thousand Oaks, 2003.
  25. Yoshitomi. G. D., Engage Now! An Arts Worker’s Guide to Deepening Experience and Strengthening Participation in the Arts, Pitttsburgh: Pitttsburgh Arts Experience Initiative, 2002.
  26. 뉴스페이퍼, 「남산예술센터 시즌 프로그램 연극 “파란나라”, 뜨거운 흥행 기억하며 재공연 진행」, 2016. 10. 24. http://www.news- paper.co.kr/ news/articleView.html?idxno=19360
  27. 한겨레신문, 「시대가 불편해하는 진실…“공연으로 자유케 하리라」, 2016. 4. 12. http://www.hani.co.kr/arti/culture/music/739456.html#csidxef491ebbe7200b09d0fc715b8a77d50
  28. 「작년 연극계 화제작 ‘파란나라’ 재공연(11.2~11.12)」, 『남산예술센터』, 2017년 10월 26일자.
  29. THE MOVE, 「집단과 개인의 대립 : 대한민국과 ‘파란 나라’」, 2017. 1. 13. http://www.ithemove.com/news/articleView.html?idxno=44
  30. 극단 신세계 블로그, http://www.dramanewworld.co.kr
Information
  • Publisher :Research Institute of Creative Contents
  • Publisher(Ko) :글로컬문화전략연구소
  • Journal Title :The Journal of Culture Contents
  • Journal Title(Ko) :문화콘텐츠연구
  • Volume : 16
  • No :0
  • Pages :113-143